Įžanga
Prieš ieškodami elektroninės parduotuvės kūrėjo yra dalis dalykų ką galite pasiruošti prieš pirmuosius susitikimus ar prieš pradedant vykdyti darbus, tam kad visas elektroninės parduotuvės kūrimas praeitų sklandžiau. Kuo daugiau informacijos galėsite pateikti dar prieš pradedant vykdyti darbus tuo geriau. Šiame straipsnyje susipažinsite kokie pagrindiniai klausimai gali iškilti dėl elektroninės parduotuvės ir jos kūrimo.
Platforma
Elektroninės parduotuvės platformos jūs pats(-i) tikriausiai nesirinksite, tačiau šiuo klausimu galbūt norėsite pasitarti su el. parduotuvės kūrėju. Žinant platformą, kuri bus naudojama, galima lengviau susirasti informacijos apie tai kokias galimybes ji teikia ir pagal tai spręsti kitus susijusius klausimus. Pavyzdžiui, vienos platformos gali būti labiau pritaikomos prie bet kokių poreikių, tačiau jas sunkiau administruoti kai prekių kiekis yra didelis (tarkim 1000 ar daugiau). Todėl šiuo klausimu verta padiskutuoti iš anksto, bet tikėtina, kad tiekėjas pats pasiklausinės apie prekių kiekius, poreikius ir kitus dalykus, bei priims atitinkamą sprendimą.
Dalis su platforma susijusios informacijos bus naudinga jums, o kita dalis tiekėjui. Ir tarkim, jeigu ketinate el. parduotuvę administruotis jūs pats(-i) ar perleisti šias atsakomybes kažkam kitam iš savo organizacijos, tuomet žinodami platformą galėsite nesunkiai susirasti informacijos apie tai kaip joje galite atlikti norimus administracinius pakeitimus.
Dizainas
Sekantis klausimas, kurį teks spręsti, tai dizaino klausimas. Šiuo atveju yra galimi tokie pagrindiniai pasirinkimai: pirkti temą, kuri įprastai gali kainuoti tarp 20-200 €; pirkti temą ir ją tvarkyti, pritempiant iki firminių spalvų ir pan.; piešti visą dizainą ir jį programuoti.
Perkant temą jums reikės atsižvelgti į tai kokią platformą pasirinkote, į tai kokiai platformos versijai ta tema yra pritaikyta, biudžetas, kiek galite skirti ir pačios temos išvaizdą ir suteikiamas galimybes. Jei pasiryšite pirkti temą, tuomet tai gausite iškart, nes nereikės laukti kol dizainas bus nupieštas ir suprogramuotas, o dėl to ir bendra dizaino kaina bus mažesnė, tačiau nebebus taip lengva visko keisti ar padaryti kažkaip stipriai kitaip nei buvo numatyta. Dažniausiai nusipirktas temas galima kažkiek pamodifikuoti, pavyzdžiui, pakeisti spalvas ar šriftus, bet dėl šių dalykų patariame kalbėtis su parduotuvės kūrėju iš anksto.
Jeigu nuspręsite, kad norite jog dizainas būtų piešiamas ir pilnai pritaikomas prie jūsų poreikių, reikia turėti omenyje tai, kad toks darbas gali užtrukti nuo vieno iki kelių mėnesių, priklausomai nuo elektroninės parduotuvės sudėtingumo. Tuomet dar turės būti atliekami programavimo darbai ir tik tuomet bus galima judėti prie sekančių žingsnių, tokių kaip informacijos sukėlimas, integracijos su kitomis sistemomis ir finišas. Tačiau toks dizainas bus pilnai pritaikytas prie jūsų poreikių, nebus nereikalingų funkcionalumų ir pan., todėl galbūt apsimokiausia rinktis šį variantą kai turite labai specifines kelias prekes ir norite iš to išgauti maksimumą arba jeigu turite nusimatę užtektinai didelį biudžetą ir galite palaukti kol viskas bus įgyvendinta.
Vienu ar kitu atveju, prie viso šito dar reikės, kad elektroninės parduotuvės kūrėjui duotumėte savo organizacijos firmines spalvas, jeigu turite stiliaus knygą (angl. brand book), logotipą, bei visus kitus dalykus, kurie galėtų padėti perteikti dizaine jūsų organizaciją.
Prekių (produktų) kategorijos
Vienas iš pirmųjų ir naudingiausių dalykų ką galite suteikti savo tiekėjui, tai prekių (produktų) kategorijos ir pačios prekės. Žinoma, kol parduotuvė kuriama, kūrėjai gali panaudoti netikras prekes, kad matytų kaip tai atrodo ir veikia, tačiau kuo anksčiau ši tikra informacija atsiras ir bus perduota, tuo geriau.
Jeigu sunku įsivaizduoti kas tai yra “kategorijos” tai tiesiog tam tikras prekių grupavimas ar suskirstymas pagal tam tikrą produktų grupę. Pavyzdžiui, jeigu prekiausite drabužiai, tai galimos kategorijos būtų: marškinėliai; bliuzonai; sijonai; kelnės; džinsai; kepurės; ar kita. Jeigu prekiausite elektroninėmis prekėmis, tuomet kategorijos būtų maždaug: kompiuteriai; televizoriai; vaizdo kameros; kt.
Turint daugiau prekių, kategorijas galima skirstyti į subkategorijas, taip sugrupuojant ar apjungiant panašius produktus, bet tuo pačiu ir labiau išskaidant į mažesnes grupes. Pavyzdžiui, drabužių parduotuvėje būtų galima pradėti prekes skirstyti kažkaip panašiai: moterims; moterims -> sijonai; moterims -> maikutės; moterims -> apatinis trikotažas; vyrams; vyrams -> marškiniai; vyrams -> kelnės; ir t.t.. Arba jeigu būtų prekiaujama elektroninėmis ir kompiuterinėmis prekėmis, tuomet būtų galima skirstyti kažkaip panašiai: kompiuteriai; kompiuteriai -> nešiojamieji; kompiuteriai -> stacionarieji; kompiuterių dalys; kompiuterių dalys -> motininės plokštės; kompiuterių dalys -> maitinimo blokai; kompiuterių dalys -> procesoriai; ir kt.
Susidarius kategorijų medį bus galima lengviau išskirstyti ir pačias prekes, bei jas sukelinėjant į sistemą bus galima iškart priskirti prie joms tinkamų kategorijų. Jeigu būtų pradedama nuo kitos pusės ir būtų pirma keliamos prekės, tuomet tikėtina, kad būtų prisidaroma papildomo darbo, kuomet reikėtų atnaujinti kiekvienos prekės informaciją pakeičiant ar pridedant kokioms kategorijoms jos priklauso.
Taip pat, turint kategorijų medį galima pradėti tvarkyti ir kitas vietas parduotuvėje, tokias kaip navigacijos juosta ir kokios kategorijos turėtų atsidurti ten, gal visos, o gal tik pagrindinės. Kokios kategorijos ir kurių kategorijų prekės bus atvaizduojamos pagrindiniame puslapyje ar kitose vietose. Įsitikinti ar visur yra užtektinai informacijos, kad atvaizduojant prekes, kategorijas, gamintojus ar kitus susijusius dalykus, būtų atvaizduojama viskas estetiškai. Ar dar kokios kitos priežastys.
Prekės (produktai), jų informacija ir jų kiekis
Sekantis ir vienas svarbesnių dalykų ko prireiks tai pačios prekės (produktai) ir jų informacija. Kuo anksčiau galėsite paruošti šią informaciją tuo geriau, nes bus galima tikrinti ar nekyla kažkokių nesklandumų su tokios informacijos atvaizdavimu ir viskas bus testuojama su realiais produktais. Žinoma, darbas gali kurį laiką vykti ir be tikrų produktų, tačiau būna visokių situacijų, ypač kurios pasitaiko tik jau turint tikrą informaciją, todėl jas geriau spręsti ne prieš pat projekto paleidimą.
Apie produktus bent minimaliai būtų reikalinga tokia informacija: pavadinimas; trumpas aprašymas; pilnas aprašymas; kaina; siuntimo duomenys (matmenys ir svoris); paveikslėlis(-iai).
Prie produktų dar galima pridėti filtrus, kurie leistų atsirūšiuoti prekes pagal tam tikrus kriterijus, pavyzdžiui, pagal matmenis, pagal spalvą, pagal funkcionalumą ar dar pagal kažką. Pavyzdžiui, turint maikučių kategoriją, prekes būtų galima filtruoti pagal drabužio dydį, naudojamą medžiagą, tipą ar dar ką.
Papildoma informacija
Yra ir kitos informacijos, kuria galite pasirūpinti iš anksto. Šių dalykų anksčiau ar vėliau prireiks, bet vėlgi, turint visus šiuos dalykus iš anksto viskas vyks sklandžiau ir greičiau.
Viena tokių, tai logotipas. Galbūt šis dalykas jau bus apkalbėtas kalbant apie dizainą, tačiau logotipas yra toks dalykas, kuris gali būti naudojamas ne vien pačioje elektroninėje parduotuvėje, bet ir sąskaitose faktūrose, atributuose ar dar kur. Jeigu galite pateikite logotipą iš anksto su visomis turimomis variacijomis. Dar būtų nuostabu jeigu logotipą turėtumėte .svg formatu.
Toliau, dažniausiai būna dar tokie puslapiai kaip „apie mus“ ar „kontaktai“, kuriuose pateikiama informacija apie jūsų organizaciją ar veiklą, rekvizitai, bei kita susijusi informacija.
Jeigu sugalvojate dar ką nors, kas dar nebuvo paminėta, tuomet tikrai rekomenduotina pasiruošti tokią informaciją irgi iš anksto ar bent jau paminėti susitikimo metu.
Administravimas
Elektroninė parduotuvė pareikalaus jūsų arba kažkieno kito dėmesio, todėl reikia nuspręsti kieno. Parduotuvėje gali nusimatyti tokie ar panašūs darbai: produktų atnaujinimas; informacijos atnaujinimas; siuntimo matmenų ir dydžių suvedimas; užsakymų tvarkymas; užsakymų vykdymas; likučių stebėjimas; ir kita.
El. parduotuvę administruoti galite ir patys, nes įprastu atveju jos valdymas būna įgyvendintas taip, kad būtų greitai perprantamas ir nesudėtingas. Tačiau jeigu neturite laiko kada tai galėtumėte daryti arba jeigu nedrąsu, kad kažką sugadinsite, ar dar dėl kokių nors priežasčių, tuomet administravimą galima perleisti kam nors kitam. Galbūt savo organizacijoje turite žmogų, kuriuo pasitikėtumėte jam užkrauti šias naujas pareigas, todėl jį arba ją būtų galima po truputį įtraukti.
Jeigu parduotuvę administruosite jūs ar jūsų pasirinktas žmogus, su parduotuvės kūrėju yra verta pasikalbėti apie patį administravimą ir jo sudėtingumą. Galima tartis, kad jums būtų suteikta dokumentacija, video pamokos, konsultacijos arba apmokymai, kurie padėtų jums greičiau viską perprasti ir turėti galimybę būti savarankiškiems po projekto įgyvendinimo.
Tačiau, jeigu iš jūsų organizacijos niekas to negali ar nenori daryti, šias atsakomybes galima perleisti kitiems specialistams, dažniausiai tai būna tas pats elektroninės parduotuvės kūrėjas, kuris įsipareigoja ir toliau atnaujinti parduotuvę pagal poreikius, pridėti ar atnaujinti produktus, prižiūrėti, kad viskas vyktų tvarkingai ir kitus veiksmus. Tik šiuo atveju reikia turėti omenyje, kad dažniausiai tokia paslauga turi mėnesinį mokestį.
Prekių pristatymas (siuntimas)
Kitas vienas iš svarbiausių aspektų elektroninėje parduotuvėje tai prekių pristatymo klausimas. Įprastu atveju turės būti integruojami siuntimai su kuria nors kurjerų tarnyba. Tai gali būti: DPD; Omniva; Venipak; LP Express; ar dar kas.
Pagal pasirinktą platformą gali būti jau sukurtų integracijų, kurias užteks įdiegti, sukonfigūruoti ir jau galima pradėti naudoti. Tačiau kartais pasirinktai platformai norimo kurjerio tarnybos integracijos nėra ir kad tai sukurti užtruks laiko.
Be nusprendimo kokį ar kokius kurjerus naudosite užsakymų pristatymams taip pat reikės su jais susisiekti, pasirašyti reikiamas sutartis, gauti reikiamus prisijungimų duomenis prie jų sistemos. Vieni iš tokių prisijungimų bus reikalingi norint tinkamai sukonfigūruoti integracijos priedą (angl. plugin) arba kuriant naują integraciją, todėl parduotuvės kūrėjas gali paprašyti tokių duomenų. Be prisijungimų, dar gausite siuntimo kainininką, kurio prireiks konfigūruojant integraciją.
Visais šiais klausimais jeigu norite galite pasidomėti iš anksto, pasidomint kiek gerai tas kurjeris būtų žvelgiant iš jūsų perspektyvos, tarkim siūlomu kainininku, prekių paėmimo ir pristatymo būdais ar dar kuo, bet dar galite neskubėti sudarinėti sutarčių. Per pirmuosius susisitikimus su elektroninės parduotuvės kūrėjais pasitarkite šiuo klausimu, išsiaiškinkite ką tiksliai turite gauti iš kurjerių ir tuomet kai bus prieita galutinių susitarimų galima eiti ir įgyvendinti viską kas yra jūsų rankose.
Užsakymo apmokėjimo būdai
Dar vienas klausimas, kuris būtinai iškils, tai kaip bus vykdomi apmokėjimai. Kaip ir prekių pristatymo klausimu, tiek ir čia, dažniausiu atveju bus daroma integracija su kuriuo nors tiekėju arba su pasirinktu banku. Tokiu atveju galima galvoti apie integraciją su tokiais kaip: Paysera; Stripe; Paypal. Arba galima daryti integraciją su pasirinktu banku, tačiau šituo klausimu yra sudėtingiau dėl didesnių kainų, kitokių reikalavimų, bei kitų dalykų ir ne visi ryžtasi eiti šiuo keliu.
Platformai, kuri bus naudojama jūsų elektroninei parduotuvei, galbūt jau bus sukurta integracija su norimu mokėjimų tiekėju, tačiau šiuo klausimu reikėtų iš anksto pasitarti su parduotuvės kūrėju. Jeigu norite, galite prieš susitikimą pasidomėti kokios jums aktualios sąlygos ar mokesčiai būtų taikomi iš mokėjimų tiekėjų, tačiau visi sprendimai turėtų būti priimami su parduotuvės kūrėju tam, kad eigoje nekiltų kokių didesnių nesklandumų.
Nesvarbu integracija jau egzistuos ar ją reikės kurti, tačiau vis tiek yra tam tikri žingsniai, kurie turėtų būti padaromi jūsų ir kurie bus daugmaž tokie patys ar panašūs skirtingoms integracijoms. Pavyzdžiui, norint turėti integraciją su Paysera jums reikės susikurti Paysera paskyrą, joje susikurti projektą, gauti jo id ir prisijungimą, o šių duomenų prireiks norint sukonfigūruoti integracijos priedėlį (angl. plugin). Arba tarkim Stripe atveju, jums reikės susikurti paskyrą ir gauti visus su integracija susijusius raktus, kurių prireiks norint konfigūruoti. Taigi, priklausomai nuo apmokėjimų tiekėjo jums gali prireikti atlikti skirtingus žingsnius. Taip pat, integracija su jūsų platforma gali egzistuoti, bet gali ir neegzistuoti, todėl visais šiais klausimais iš anksto pasitarkite.
Gavus užduotį iš el. parduotuvės kūrėjo kažką susikurti ir gauti kokius nors raktus ar ką nors tokio, reikėtų to ir nepamiršti padaryti kaip įmanoma greičiau. Parduotuvėje dar turės būti atliktas testavimas, ištaisomi visi nesklandumai (jeigu jų bus), o to padaryti negalima kol apmokėjimo tiekėjas nesuteikia prieigos prie jo sistemos.
Integracijos su kitomis sistemomis
Kai kuriais atvejais gali norėtis ir papildomų integracijų su kitomis sistemomis, kurias naudojate. Vienas tokių atvejų gali būti noras sujungti el. parduotuvę su kokia nors buhalterine apskaitos sistema arba sandėlio programa, ar panašiai. Tokiu atveju būtinai informuokite paslaugų tiekėją apie galimus darbus. Prie viso šito galite pamėginti įsivaizduoti kaip turėtų atrodyti konkretūs žingsniai kada ką atlikus ar kada kam įvykus kokie dalykai turėtų įvykti. Pavyzdžiui, integracijos su buhalterine programa atveju – pilnai įgyvendinus užsakymą, buhalterinėje programoje turėtų atsirasti tam tikras įrašas.
Papildomas funkcionalumas
Galiausiai, jeigu jums bus reikalingas koks nors papildomas ir nebūtinai standartinis funkcionalumas, informuokite parduotuvės kūrėją apie šiuos galimus funkcionalumus. Tai gali būti: produkcijos skaičiuoklė pagal matmenis; tam tikrų produktų visiškai kitoks atvaizdavimas nei kitų; visiškai kitoks užsakymo procesas, pagal tam tikrus kriterijus; gal dar kažkas.
Pabaigai
Elektroninės parduotuvės kūrimas yra procesas, kuriame tam tikrais žingsniais yra įgyvendinami tam tikri dalykai. Jeigu panorėjus iškart atsirastų elektroninė parduotuvė su visomis prekėmis, dizainu, integracijomis ir kitais dalykais, būtų tikriausiai labai faina, tačiau taip nėra ir tokiems dalykams prireikia laiko, paruoštos informacijos, susitarimų su siuntimų ir apmokėjimų tiekėjais ir t. t.
Taip pat, verta pabrėžti, kad prie elektroninės parduotuvės kūrimo prisideda ne tik rangovas, bet daug kam bus reikalingas ir jūsų paties(-ios) indėlis ir tai yra tokie dalykai kaip prekių informacija, apmokėjimų tiekėjo prisijungimai ir panašiai. Šiame procese rekomenduojama įsitraukti kaip įmanoma labiau, kad viskas vyktų kaip įmanoma sklandžiau.